Kravet om at kjøretøy må returnere til sitt hjemland skulle hindre at selskaper registrerer seg i lavkostland, men utfører oppdrag i Vest-Europa med dårligere arbeidsvilkår. Dette er en kjent praksis blant såkalte "postboksselskaper", og uten returkravet frykter mange at slike selskaper vil fortsette å presse arbeidsvilkårene nedover.
ETF (European Transport Workers' Federation) er bekymret for at fjerningen av dette kravet kan gjøre situasjonen verre og hindre en mer rettferdig konkurranse.
Hva gjelder fortsatt?
Selv om kravet om kjøretøyets retur er borte, er de fleste andre regler i mobilitetspakken fortsatt gjeldende. Dette inkluderer blant annet:
Sjåfører må reise hjem hver 3. eller 4. uke for å ta sin ukentlige hvileperiode.
Det er forbudt å ta ordinær ukehvil i kjøretøyet.
Det er en ventetid på 4 dager etter kabotasjeoppdrag, før utenlandske kjøretøy kan utføre nye oppdrag i samme land.
YTFs arbeid for rettferdige vilkår
YTF jobber aktivt gjennom vårt samarbeid med ETF for å sikre bedre arbeidsvilkår for sjåførene. Vi støtter mobilitetspakken og vil fortsette å presse på for at slike regler håndheves og at sjåførene får den beskyttelsen de trenger i møte med useriøse aktører.