Årlige drøftelser med arbeidsgiver om bruken av midlertidige ansettelser og innleie

Minst en gang i året skal arbeidsgiver drøfte bedriftens bruk av midlertidige ansettelser og innleie med tillitsvalgte. Dette er arbeidsgiver forpliktet til etter arbeidsmiljøloven.
query_builder PUBLISERT: March 8th, 2023
edit FORFATTER: Synne Pernille Jakobsen

Skrevet av advokatene i YTF.

Be om et møte med arbeidsgiver (hvis arbeidsgiver ikke selv innkaller til et slikt møte årlig). Gi beskjed om at dere på møtet skal drøfte bruken av midlertidige ansettelser og innleie.

I møtet skal man gjennomgå dette:

Grunnlaget for midlertidige ansettelser og innleie

  • Midlertidige ansettelser og innleie er kun lovlig dersom arbeidsmiljølovens krav er oppfylt.

De mest praktiske lovlige begrunnelse er at midlertidige ansatte utfører arbeid av midlertidig karakter eller vikarierer for faste ansatte. Innleie er kun lovlig dersom de innleide vikarierer for fast ansatte.

Omfanget av midlertidige ansettelser og innleide

  • Hvor mange er midlertidig ansatte og innleide?

Dersom bedriften har en stabilt høy bruk av midlertidige ansettelser og innleie, kan dette tyde på at den faste bemanningen er for lav.

Konsekvensene midlertidige ansettelser og innleie har for arbeidsmiljøet

  • Påvirker bruken av midlertidig ansettelser og innleie arbeidsmiljøet?

For eksempel: Får de midlertidig ansatte og innleide tilstrekkelig opplæring og har de reell mulighet til å melde fra om eventuelle avvik på arbeidsplassen?

Husk å skrive protokoll fra møtet. Dersom dere ikke blir enige om bedriftens bruk av midlertidig ansettelser og innleie, skrives en uenighetsprotokoll. I uenighetsprotokollen er det viktig at YTF sitt syn kommer klart frem.

Protokollen kan deretter sendes inn til arbeidsliv@ytf.no, så YTF sentralt kan vurdere saken.