Når Stortingets arbeids- og sosialkomité holdt budsjetthøring mandag 27. oktober, ba YTF om en tydelig opprustning av tilsyn og kontroll i varebil- og godsbransjen.
– «Gratis frakt» eksisterer ikke. Noen betaler alltid prisen, og i dag er det ofte sjåføren selv, sa Wærstad i sitt innlegg.
Fra 1. juni i år ble det ulovlig å betale godssjåfører under allmenngjort minstelønn. YTF frykter at useriøse aktører får fortsette som før.
For få kontroller
Arbeidstilsynet gjorde i fjor 910 tilsyn i transport og lagring. Til sammenligning hadde Statens vegvesen nesten 97 000 kontroller på tungtransport.
– Regelverket er på plass. Problemet er at mange slipper unna. Da presses også de seriøse, sier Wærstad.
YTF advarer om at svak innsats mot arbeidslivskriminalitet gir urettferdig konkurranse, lavere lønn og farligere arbeidsvilkår.
Ber om mer tverretatlig samarbeid
YTF foreslår et fast operativt samarbeid mellom Arbeidstilsynet og Statens vegvesen, slik at kontrollører kan bygge opp erfaring med bransjens regelverk over tid.
– Kall det gjerne transportpoliti eller noe annet, men uansett må noen ut å rydde opp, sier Wærstad.
Positiv til økt rekruttering – men advarer
Budsjettet inneholder mer støtte til arbeidsmarkedstiltak, som blant annet kan gå til bussjåførutdanning gjennom NAV. Det mener YTF er bra.
Men forbundet minner om at bussjåføryrket har Norges høyeste frafall til uførhet.
– Hvis flere kommer inn, men altfor mange faller ut igjen, har vi ikke løst problemet. Det må bli enklere å jobbe redusert når helsa krever det, sier Wærstad.
YTFs krav til Stortinget
Økt innsats mot sosial dumping
Mer ressurser til kontroll og tilsyn
Sterkere samarbeid mellom etater
Bedre tiltak for at sjåfører kan stå i jobb lenger
YTF mener Stortinget må ta tydelig ansvar i budsjettbehandlingen.
– Vi har tatt et viktig steg med minstelønn. Nå må vi sikre at loven faktisk følges, avslutter Wærstad.
Statsbudsjettet 2026: Regjeringen svekker kampen mot arbeidslivskriminalitet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til kontroll, og YTF frykter at useriøse aktører får fritt spillerom.
Statsbudsjettet 2026: Regjeringen overlater kollektivkrisen til fylkene
Regjeringen kaller budsjettet for 2026 et løft for trygghet og beredskap, men lar kollektivtransporten stå igjen uten styrking. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener at regjeringen svikter både passasjerene, sjåførene og fylkeskommunene ved å fjerne øremerking og redusere statlige kollektivmidler.
Dette betyr statsbudsjettet 2026 for deg
Regjeringen har lagt fram statsbudsjettet for 2026. Det gir små skattekutt, men økte avgifter gjør at mange likevel får en strammere økonomi. For dem som jobber i transport- og logistikksektoren, betyr budsjettet først og fremst dyrere drift, svak kollektivsatsing og få grep for et tryggere arbeidsliv.